środa, 25 lipca 2012

COPYWRITING - DOBRY SPOSÓB NA ZAROBEK I NIEZALEŻNOŚĆ?

    Jak każda profesja, również copywriting ma swoje wady i zalety. Dzisiaj spróbuję odpowiedzieć na pytanie, czy może być on źródłem finansowej i osobistej niezależności, o której marzy chyba każdy z nas.     

    Jedno jest pewne - zawód copywritera niesie ze sobą ogromne możliwości. Kwestia rozchodzi się bardziej o to, czy potencjał tkwiący w tymże fachu będziemy potrafili odpowiednio wykorzystać. Nie wystarczy bowiem dobrze pisać. Oczywiście - to już połowa sukcesu. Jeśli jednak nie będziemy pracować nad swoimi umiejętnościami i dostosowywać ich do warunków zmieniającego się rynku, talent może okazać się niewystarczający. 




   Poprawność pisowni, zarówno pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym, jak i gramatycznym, odpowiednia stylistyka, tak zwane "lekkie pióro" - same te umiejętności mogą wystarczyć do napisania dobrego listu do przyjaciela, nie będą jednak czyniły z nas jeszcze dobrego Copywritera, bowiem chcąc nim zostać, będziemy musieli poznać pewne wytyczne dotyczące redagowania różnego rodzaju tekstów oraz rozmaite zagadnienia i czysto techniczne kwestie związane z tym zajęciem. Może to być na przykład sposób pisania tekstów preclowych, wymagania związane z tworzeniem opisów katalogowych, wskazówki dotyczące synonimizowania tekstów i przygotowywania ich do wymieszania w mieszarce czy też sposób nasycania tekstu słowami kluczowymi i umiejętność odpowiedniego ich rozmieszczania. Oprócz tego rodzaju umiejętności, liczyć się będzie również to, czy umiemy używać języka perswazji i wpływać na postawy klienta (jeśli zamierzamy podjąć się pisania ofert, tekstów sprzedażowych itp.) oraz kreatywny umysł, który pomaga w wymyślaniu nazw marek, firm, produktów, adresów witryn internetowych, a także haseł, sloganów, tekstów reklamowych, nagłówków sprzedażowych itp., czyli przydaje się w szczególności w namingu oraz brandingu (o których szczegółowo napiszę już za jakiś czas).

    Najważniejszym jednak elementem jest niewątpliwie dokładne poznanie rynku, umiejętność odnajdywania oraz skutecznego pozyskiwania klientów, a także konsekwentne i wytrwałe budowanie marki oraz stworzenie profesjonalnego portfolio, które będzie decydowało o naszym wizerunku. Dopiero po spełnieniu wszystkich tych wymogów, będziemy mieli podstawy, by oczekiwać coraz to większych dochodów i konkretniejszych pieniędzy zarabianych poprzez pisanie, a co za tym idzie - zwiększenia się naszej finansowej niezależności.

     Jeśli zaś chodzi o wolność osobistą, którą może dać nam ta profesja, to sprawa prezentuje się dwojako. Nie jest to wcale tak oczywiste, że zawód Copywritera działającego jako tak zwany "wolny strzelec" (freelancer), niezatrudnionego w żadnej agencji czy wydawnictwie, jest typowo wolnym zawodem. Owszem, istnieje w tym przypadku większa niezależność, niż w pracy na etacie, często jednak, nie chcąc stracić klienta, musimy być cały czas do jego dyspozycji, nie tylko wtedy, kiedy nam akurat zachce się pracować i kiedy mamy natchnienie, by pisać najlepsze teksty. I wielokrotnie zdarza się tak, że jesteśmy zmuszeni rozmaitymi sposobami to natchnienie w sobie odnajdywać.




Godziny pracy Copywritera może i są elastyczne, ale mamy do czynienia tutaj z dwiema stronami medalu. Osoba chcąca pracować w tym zawodzie musi mieć wysoki poziom automotywacji (nie pracuje bowiem pod niczyim nadzorem) i powinna doskonale radzić sobie z tak zwanymi "przypływami i odpływami weny" oraz pracą pod presją. Czasem na szybko trzeba będzie napisać jakiś tekst albo wymyślić chwytliwą nazwę. A zleceniodawca nie może przecież czekać w nieskończoność.

   Jeśli opanujesz wszystkie te umiejętności, jeśli podchodzić będziesz do swoich zadań poważnie i odpowiedzialnie, na pewno uda Ci się odnieść sukces w tejże dającej wiele korzyści, ale zarazem bardzo wymagającej branży. Młodzi Copywriterzy, pamiętajcie - konkurencja nie śpi! :D

     Zapraszam Was do dyskusji, napiszcie, co sądzicie o wadach i zaletach pracy w copywritingu. Jestem niezwykle ciekawa Waszych opinii :).

     Do usłyszenia w następnym wpisie.

5 komentarzy:

  1. Wolność Copywriter, czyli praca w domu, w każdym miejscu, bez zobowiązań i ograniczeń. Ale jest i druga strona medalu - ciężki wysiłek, ciągły rozwój, wysoka konkurencja i własne ograniczenia :)

    Zapraszam na swój blog o Copywritingu, SEO i Pozycjonowaniu stron www http://blog.copywriterexpert.pl Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chcąc pozyskać klientów na tego typu usługę, musimy się odpowiednio zareklamować. Nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Szczególnie, jeśli zdecydujemy się skorzystać z oferty firmy https://fabrykamarketingu.pl/kampanie-sem/ i powierzymy jej marketing w wyszukiwarce Google (SEM jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy).

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno copywriting może być zajęciem niezwykle dochodowym. Chcąc jednakże utrzymać się z pisania tekstów, należy wcześniej pozyskać odpowiednią ilość klientów. Najrozsądniej zrobić to z użyciem płatnych form reklamy. Jeśli sami nie jesteśmy w stanie zaplanować kampanii reklamowej, powinniśmy rozważyć skorzystanie z oferty profesjonalnej firmy takiej jak www.adnext.pl/

    OdpowiedzUsuń
  4. Nawet można pomyśleć o rozdawaniu ulotek. Tu http://www.copymedia.pl/ulotki-reklamowe-kiedy-warto-je-wykorzystac-w-swoim-biznesie/ można znaleźć ciekawy artykuł o tym jak można wykorzystać ulotki w swoim biznesie. Możliwości jest naprawdę wiele

    OdpowiedzUsuń
  5. W sumie ulotki to nei taki zły pomysł, pod warunkiem że faktycznie odnoszą jakikolwiek skutek. Można również pomyśleć o reklamie prezentowanej na billboardzie, taką powierzchnię reklamową można wynająć u https://www.znajdzreklame.pl - bardzo polecam

    OdpowiedzUsuń