piątek, 27 lipca 2012

SYNONIMIZOWANIE TEKSTÓW


Dzisiaj postanowiłam zapoznać Was z pojęciem SYNONIMIZACJI TEKSTÓW. Dotyczyć ona może treści wszelkiej maści, począwszy od krótkich opisów katalogowych, poprzez artykuły zapleczowe i precle, a na obszerniejszych artykułach kończąc.

Czemu właściwie służy synonimizowanie tekstów? Otóż - jak wiadomo, aby dobrze wypozycjonować daną stronę, trzeba "opatrzyć ją" sporą ilością tekstów zawierających odpowiednie słowa kluczowe. Są to często proste teksty, które mają za zadanie najczęściej jedynie zwiększenie treści w tzw. zapleczu strony (nie są więc czysto merytorycznymi tekstami stanowiącymi jej rzeczywistą zawartość tematyczną, a jedynie dodatkiem, który ma określone zadanie). Im więcej takiej treści znajduje się na stronie, tym częściej występować będą w niej konkretne frazy, słowa kluczowe i tagi, pod które pozycjonujemy daną stronę. Jednak muszą to być teksty unikalne. Przykładowo: nie można "podpiąć" pod stronę kilka razy tego samego tekstu, ponieważ wyszukiwarka nie uwzględni go jako odrębnego. Jednym słowem - treści nie mogą być do siebie zbyt podobne, a teksty nie mogą się powtarzać.





Strona dobrze skonstruowana pod kątem osiągania przez nią wysokich wyników w internetowych wyszukiwarkach, musi zawierać naprawdę sporą ilość treści służącej pozycjonowaniu. Szybkie stworzenie obszernej bazy takich unikalnych tekstów jest więc możliwe dzięki ich synonimizacji. Gdybyśmy mieli tworzyć każdy pojedynczy tekst od początku do końca, zajęłoby nam to zbyt wiele czasu. Natomiast dobrze zsynonimizowana treść pozwala na wymieszanie jej w tzw. mieszarce i stworzenie z jednego tekstu kilkuset, a nawet kilku tysięcy różnych jego wersji.

Sprawa nie jest jednak banalnie prosta, bowiem żeby teksty miały naprawdę wysoki poziom unikalności, muszą być nasycone odpowiednią ilością synonimów i tak skonstruowane, by można było mieszać między sobą nie tylko poszczególne wyrazy, ale także frazy, całe zdania czy akapity. Konkretni zleceniodawcy, powierzając Copywriterowi zlecenie, czasami określają poziom synonimizacji tekstów, np. min. 50% czy 75%. Dobry Copywriter podejmujący się synonimizowania, zdaje sobie sprawę, że tylko odpowiednio wysoki poziom nasycenia danej treści synonimami zagwarantuje jej unikalność i niepowtarzalność. Moim zdaniem, synonimizacja poniżej 70% właściwie nie ma sensu.


Od strony technicznej, synonimizowanie polega na wstawieniu w klamrze kilku bliskoznacznych wyrazów i oddzieleniu ich pionowym dzielnikiem. Wygląda to tak:

{piękny|uroczy|czarujący|cudowny|śliczny}


Tak, jak już wspomniałam, można synonimizować też dłuższe frazy, np.

{miała awersję|zraziła się|żywiła urazę}


lub całe zdania:

{Nie wiedziała, jak mu to powiedzieć|Nie miała pomysłu na wyznanie mu tego|Nie miała pojęcia, jak go o tym poinformować}.




Zaprezentuję Wam poniżej dość mocno zsynonimizowany tekst stworzony przeze mnie jakiś czas temu:

{Pragnąc|Chcąc|Planując} {zaaranżować|urządzić|zagospodarować} w {atrakcyjny|efektowny|oryginalny} sposób nasz {zimowy ogród|ogród zimowy}, {powinniśmy|musimy} {należycie|starannie} {wybrać dla niego|dobrać do niego} {właściwe|odpowiednie|stosowne} meble, które {zaakcentują|podkreślą|uwydatnią} jego {szczególny|wyjątkowy|osobliwy} charakter oraz dodadzą jego wnętrzu {niesamowitego|niezwykłego|niepowtarzalnego} uroku. {Dostępny jest|Istnieje} {szeroki|bogaty} {wachlarz|wybór|asortyment} {rozmaitych|przeróżnych|różnego rodzaju} mebli {przewidzianych dla|przeznaczonych do} oranżerii, {należy|powinniśmy|musimy} {jednakże|jednak} {mieć świadomość|pamiętać o tym|mieć na uwadze}, że nie wszystkie dostępne {w sklepach|w ofercie|na rynku} meble {są odpowiednie|nadają się|będą dobre} do {takich|tego typu|tego rodzaju} pomieszczeń. {Jest to związane|Wiąże się to|Ma to związek} z warunkami {istniejącymi|panującymi|występującymi} w ogrodzie zimowym, {czyli|a więc|a mianowicie} {ze skokami|z wahaniami|z oscylacjami} {temperatury|temperatur}, {zmieniającą się wilgotnością|zmianami wilgotności} powietrza {oraz|czy też} {mocnym|intensywnym|wysokim|silnym} nasłonecznieniem.

 

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. Sam kiedyś miałem możliwość synonimizowania tekstów :) Ale aktualnie Google nie widzi pozytywnie tej metody pozycjonowania, która mimo wszystko jest nadal stosowana.

    Zapraszam na swój blog o Copywritingu, SEO i Pozycjonowaniu stron www http://blog.copywriterexpert.pl Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Teksty synonimizowane często są wykorzystywane w pozycjonowaniu stron internetowych. Samo pozycjonowanie jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na reklamę swojej strony internetowej. Ja, nie ograniczałabym się jednak wyłącznie do niego. Ciekawą skutecznością może się również cieszyć reklama na Facebook'u. Tutaj: http://www.linuxindex.pl/kiedy-warto-zainwestowac-w-reklame-na-facebooku-podpowiadamy/ można przeczytać, kiedy na reklamę na tym portalu warto się zdecydować, a kiedy nie.

    OdpowiedzUsuń